zaterdag 20 juni 2015

Allemaal beestjes

De tuin van ons nieuwe huis is zo'n vier keer groter dan ons vorige stadstuintje. Dat is voor een huis in de stad al best een mooi lapje. Ik groeide op in een heel grote tuin. Mijn broer en ik moesten al een goed excuus hebben om bij mooi weer binnen te mogen. Ik heb het dan ook altijd jammer gevonden dat mijn kinderen nooit echt in de tuin konden spelen.


Nu dat wel kan, hebben we dan ook besloten de tuin een beetje wild te houden. Gecontroleerd wild, want we leveren een verwoed gevecht tegen klimop en braamstruiken. Dat wilde karakter behouden we zolang de kinderen en hondjes nog lekker jong en onstuimig zijn. Zo moet moeder niet om de vijf minuten schreeuwen omdat er weer een voet of poot in haar bloemenperkjes staat.

En ondertussen bevorderen we ook de diversiteit en moeten we het gras niet maaien. Win-win!
Het plan is om ondertussen een opleiding bij Velt te volgen en er daarna een ecologische tuin van te maken.


De opmerkzame plantenkenner zal wel al hebben gezien dat deze foto's een tijdje geleden werden genomen. Het jurkje dat June hier draagt maakte ik nog in mijn vorige naaikamer, maar het raakte maar niet op de blog. Het patroon komt uit Stof voor durf-het-zelvers 2.


Het insectenhotel moet nog worden opgehangen (op minstens 1 meter hoogte, anders krijg je geen hotelgasten), maar het is alvast een mooi begin van onze toekomstige ecologische tuin.


We hebben ook twee grote dennen. Dat vind ik nu niet bepaald de mooiste bomen, maar ze maken wel dat de tuin hier 's avonds heerlijk naar vakantie ruikt.

Wat we hier dankzij twee dennen ook in overvloed hebben, zijn dennenappels. De hondjes koesteren die als kostbare schatten, ook al liggen er driehonderd.








We bestelden ook een leuk speeltuig bij Wickey, voor die periode dat kind en dier hier nog heer en meester zijn. Ze gaan er al snel te oud voor zijn (op de schommels na), maar we waren hier allemaal verliefd op het scheve huisje met het scheve schoorsteentje dat erop komt te staan. Minder schattig vind ik wel dat het speeltuig in zo'n 200 stukjes werd geleverd. Iemand die van bouwpakketten houdt en tijd te veel heeft? Eén adres!

12 opmerkingen:

  1. een grotere tuin... ja daar kan iedereen van genieten! Veel succes met je opleiding die je zal volgen want ik weet zeker dat het heel interessant zal zijn.
    ps: het kleedje is heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk! Nog een a,dere tip, die ik net zag passeren bij vrienden op Facebook: www.speelbomen.be
    Succes ermee in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een mooi (en eigenlijk ook logisch) idee. Maar ik vraag me alleen af hoe groot die bomen zijn wanneer ze geplant worden. Als ze nog moeten groeien, dan zijn je kinderen er straks ook te groot voor ... Hier zou je dus eigenlijk mee moeten beginnen wanneer je nog geen of heel kleine kinderen hebt.

      Verwijderen
  3. De tuin ziet er nu al gezellig uit, leuk kleedje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Succes met je bouwpakket! Wij doen het tegenwoordig zonder tuin, maar wij hebben geen groene vingers, dus dat was een bewuste keuze. Wij houden het bij een terras, alleen jammer dat we er pas over een jaar of twee van gaan kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een grote tuin is heerlijk om in te ravotten. De gedroogde dennenappels gebruiken wij hier wel eens om de barbecue aan te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh neen, ik niet, ik haat "dingen in elkaar steken"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie tuin met zoveel leuke verstopplekken. Onze tuin kan je vergelijken met een voetbalveld. Daar moeten we dringend nog eens werk van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke tuin die zorgt voor zalige foto's! Heel mooi jurkje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuke jurk en past ideaal in de setting

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super goe gerief die schommels van Wickey ! Bij ons een klein, groen lapje, maar voor elk wat wils erin, alleen nog geen hond, tot groot verdriet van de tweede dochter.

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!