dinsdag 22 november 2016

De planten in mijn huis

Planten zijn bij mij nooit zo'n succes geweest ... Tot ik hier kwam wonen! De witte muren en hoge ramen doen wonderen voor het plantenleven hier in huis. En dat is niet het enige voordeel van dat witte canvas: de planten vallen op en de blaadjes geven al dat wits een frisse en toch warme toets.

Een overzicht van de planten in mijn huis ...

In de leefkeuken richtten we een heus plantenaltaar in. Je ziet hier vooral vetplantjes en cactussen, waar je maar weinig omkijken naar hebt. Hun dikke blaadjes en stelen houden veel vocht vast, waardoor ze langere tijd zonder water kunnen.



Onderaan plaatste ik een bananenplant. Hij heeft veel licht nodig en verhuist in de zomer dan ook naar het terras. De cactus ernaast is echt een pronkstuk, maar wees er heel voorzichtig mee, want hij is extreem giftig!





Op het aanrecht staan een Schefflera en een varen. De koperen pot vond ik in de Kringwinkel en past mooi bij het aanrecht en de plant zelf. En uiteraard mogen ook kruiden niet op het aanrecht ontbreken.

Kruiden doen het trouwens uitstekend in de veranda, waar ze veel licht krijgen. De potten, die in de zomer op het terras staan, kregen een plaatsje op de vloer.


In de keuken staat ook een Watercacao die in korte tijd flink is opgeschoten. Ernaast een al behoorlijk oude Zamioculcas in erbarmelijke staat, maar ik kan me er niet toe brengen het beestje buiten te gooien. Ook gieters krijgen hier een opvallende plek in huis. Dit goudkleurige exemplaar komt van Sissy Boy.


We zijn heel blij dat er in de gang plaats genoeg is voor wat planten. Ze scheppen bij het binnenkomen meteen zo'n warme sfeer! We vonden een verweerd, afgedankt tafeltje op de stoep, namen het mee naar huis en maakten er een plantentafeltje van. Deze Gatenplant (Monstera) komt van Dille & Kamille. Ze is de laatste tijd helaas flink uitgeschoten en heeft er eigenlijk al beter uitgezien. Wie weet hoe dat komt, mag me dat altijd vertellen.



Op de overloop staat een Lepelplant (Spathiphyllum) die hier maar weinig eisen stelt. Eronder een speels gietertje, ook van Sissy Boy.


Ook in de slaapkamer staat een Watercacao.



Mijn grote favoriet onder de planten is de Ficus Lyrata (foto hieronder). Hij kan uitgroeien tot een flinke boom, en dat is dan ook het plan hier. Zijn wortels groeien trouwens door zijn plastic pot, dus verpotten staat hoog op de agenda. En dan kan hij aan zijn Grote Klim beginnen!




Ook op mijn bureau staat een gemakkelijk te onderhouden Dikplant. Uit onderzoek blijkt trouwens dat planten op kantoor een heel positieve invloed hebben op de creativiteit en de werkprestaties. Ik wou dus geen enkel risico nemen en zette er een joekel van een plant neer!



Ik vond veel van mijn planten bij Ikea, Dille & Kamille, Sissy Boy maar ook Aldi. Ga ook eens in de Kringwinkel kijken voor leuke potten!



11 opmerkingen:

  1. Heel schoon! En dan bedoel ik niet alleen de plantage :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Planten zijn echt zalig. Ze brengen inderdaad rust. Hier is het soms wat zoeken naar plaats met voldoende licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nog op zoek naar wat toffe, weinig onderhoud vragende plantjes voor op kot. Merci voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik zoek al jaren naar een leuke, maar liever niet plastieken gieter. Maar nog niet bij Sissy Boy! Merci voor de tip! :)
    En zalig, jouw plantenrijkdom <3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heeeerlijk!! bedankt voor de tips!! wat een prachtig huis!! ik zag op je facebookpagina de link naar een programma waarin jullie kwamen, maar moest me precies eerst registreren en zo, dus heb het maar gelaten... misschien toch nog eens proberen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je huis ziet er zo geweldig uit! Ik hou van grote planten, maar niet alles werkt bij mij. Een grote cactus wil ik ook en ik wil een plant in de badkamer. :-) Eerst eens uitzoeken welke plant daar geschikt voor zou zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof he, die planten. Ik had er vroeger ook maar weinig tot geen maar sinds een half jaar heb ik het kamerplantenvirus ook flink te pakken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik word wel heel erg blij van het zien van je huis. Oh en al dat groen!

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!