donderdag 18 mei 2017

Welke kleur(en) kies je voor je ramen?

Ik zou er zelf nooit op zijn gekomen om hierover te bloggen, maar ik kreeg al meermaals de vraag welke kleur mijn ramen hebben. En eigenlijk heb ik daar nog wel iets interessants over te vertellen ...



Binnen verfden wij alle muren en vloeren in RAL 9010. Dat is een echt wit dat toch niet koel aanvoelt, zoals bijvoorbeeld 9016 (verkeerswit), maar dat ook niet gelig of zelfs rozig kan uitvallen zoals dat met 9001 (crèmewit) wel het geval is, afhankelijk van het licht. Het is een wit dat gewoon wit blijft, ongeacht de lampen die je gebruikt of het licht dat binnenvalt.





Maar voor de buitenkant van de ramen vonden wij 9010 net iets te "goedkoop" ogen. Daar wilden we wél het warme 9001 (crèmewit), omdat het licht buiten gewoon "eerlijker" en het risico op een ongewenst effect dus ook zo goed als nihil is. Bovendien gaat crème ook zo mooi samen met onze rode baksteen en de lijnen die onze gevel sieren.

Maar dat was buiten de ramenverkopers gerekend. "Dat wordt nooit gedaan, mevrouw. Wie buiten crème pakt, pakt ook binnen crème". Uitleggen dat we niet de gewoonte hebben ons te conformeren naar de smaak van Jeanne met de pet had niet veel zin. Grijs/wit of groen/wit, het was allemaal geen probleem. Maar crème met wit combineren? Hoe durfden we!

Eén ramenverkoper stuurde ons de laan uit met de boodschap dat we het onmogelijke vroegen, een andere plakte daar verontschuldigend een lange technische uitleg aan vast, een andere belde de fabrikant om te vragen een uitzondering te maken. De ene fabrikant weigerde, de andere ging akkoord.

  
We kregen dus onze zin en hebben nu buitenschrijnwerk dat mooi bij de gevel past, terwijl we onze RAL 9010 binnen consequent konden doortrekken. Ook de houten vensterbanken en het lijstwerk werden in die tint geverfd, en dat levert een mooi, uniform resultaat op. De raamlijsten gaan op in het geheel, en dat is precies wat we wilden.

Voor de veranda kozen we trouwens antracietgrijs. De binnenkant is wit. Of wat had je gedacht? De houten voordeur kreeg een blauwgrijze kleur.

Ter info: onze ramen werden uiteindelijk geplaatst door Belisol. Ik weet eigenlijk al niet meer of we hiervoor een meerprijs betaalden ... Maar als het zo was, zal het alleszins niet veel zijn geweest.

Dus laat je niet afwimpelen en durf voor de keuze van je ramen gerust de platgetreden paden te verlaten!



9 opmerkingen:

  1. Heel mooi! Bij ons zijn de ramen trouwens ook niet identiek aan de binnen-en buitenkant. Langs buiten zijn ze grijs, langs binnen wit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die combinatie had ik ook in mijn eerste huis, en dat was geen enkel probleem. Maar crème en wit? Ah-ah. Not done :-)

      Verwijderen
  2. wij hebben bij onze grote schuifraam beneden dezelfde combo binnen/buiten, daar keken ze niet raar van op. Maar misschien was dat omdat we die kerel kennen (en omgekeerd) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw veranda is ook heel mooi, mag ik vragen van welke firma deze komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg mooi! En wat hebben jullie toch een supergezellig charmant huis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier is het plan klaar... En worden het zwarte ramen... Binnen en buiten maar wel met zoveel detaillering die daarvoor nodig zal zijn dat ik verwacht dat het zoeken naar de juiste ramenman of madam (emancipatie, toch?), nog een hele job zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier verklaarden ze mij ook zot omdat we binnen en buiten niet hetzelfde kleur wilden. Maar wij zetten toch door, en ik ben even content als jij klinkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt, ik heb er noooooit bij stilgestaan dat dat kon, de binnenkant anders dan de buitenkant...

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!